MSP Kennisbank

Hoe prijs je jouw ICT dienstverlening

ICT moet het gewoon doen en als het niet werkt wordt er gewezen naar de ICT leverancier. Als hier duidelijke afspraken over worden gemaakt is dit terecht. Voorkom ergenis door ‘over de schutting’ flikkeren te voorkomen en zorg voor één verantwoordelijke voor al het leveranciersmanagement. Dit kan intern maar kan ook zeker prima bij jouw MSP.

Als we het helemaal plat slaan heb je drie soorten aanbodmodellen:

Uurtje Factuurtje, Monitoring & Volledig Beheer

Het uurtje factuurtje model is relatief simpel. De klant belt of je voert werkzaamheden uit en je krijgt hiervoor betaald. De tarieven per uur schommelen tussen de 75 en 125 euro met uitschieters naar boven voor specialisten en consultants.

Uurtje Factuurtje model

Veel ICT dienstverlening wordt op basis van uurtje factuurtje gedaan. Ook de klanten van Dxfferent vragen nog regelmatig om opdrachten op uurtje factuurtje te kunnen doen.

Dit model is wat mij betreft niet het model waarin je volledig ontzorgd wordt. Wij werken met alle leveranciers op basis van vaste prijsafspraken of fixed price opdrachten met een duidelijk resultaat.

Monitoring

Als we kijken naar monitoring overeenkomsten betaal je een vast bedrag per maand, hiervoor hou je een oogje in het zeil en repareer je indien nodig. Dit kan per uur of door middel van maandelijks in te kopen blokken zodat de kosten enigszins voorspelbaar zijn. Soms is ook geautomatiseerd patchmangement inclusief.

Als er een maand weinig werkzaamheden zijn wordt het saldo van die maand doorgeschoven naar een andere maand, niet gebruikte uren blijven geldig.

Volledig Beheer

Het derde model is Volledig Beheer oftewel het MSP model. Maar wat mag dat kosten? Een veelvoorkomende manier is het betalen per server, switch of Wifi Accespoint. Een eenvoudig netwerkapparaat wordt zoals een werkgroep switch of Accesspoint wordt vaak voor 25 – 40 euro per maand beheerd. Voor een complexere switch of server lopen de prijzen erg uiteen.

Een eenvoudig te beheren apparaat kost vaak tussen de 25 – 40 euro per maand.

Aan de onderkant van de markt wordt ongeveer 75 euro per maand gerekend maar ik heb ook bedragen gezien van 350 euro per server. Kanttekening hierbij is dat voor (zeer) complexe servers of andere tijdsintensieve beheerswerkzaamheden extra gerekend kan en mag worden.

Voor serverbeheer wordt vaak een prijs gerekend tussen de 100 en 150 euro.

Werkplekken zijn vaak onderdeel van een volledige ‘per gebruiker’ model en hier rekent men tussen de 35 en 150 euro voor. Maar waar is dat bedrag nu uit opgebouwd?

Zou het bijvoorbeeld niet veel makkelijker voor een bedrijf zijn als hij weet dat er per medewerker een bepaald bedrag betaald moet worden en dat alles hiervoor geregeld is?

In het Financieel Dagblad werd recent aangegeven dat men 60 – 70 euro per werkplek gebruikelijk is. Is dit genoeg en wat zit hierin?

Hoeveel kost MSP dienstverlening (per gebruiker)

Puur ter indicatie hoe je tot een bedrag per gebruiker kunt komen heb ik een voorbeeldberekening gemaakt. Misschien vind je dit veel of juist te weinig, ik ga hier graag het gesprek met je over aan!


Elke situatie is uiteraard uniek en meer gebruikers brengt (veel) ruimte voor prijsverlaging. Daarnaast ben ik uitgegaan van optimale tijd en ruimte voor hulp en reken ik hier 30 minuten per maand voor. Ook hier geldt weer dat meer gebruikers voordeel oplevert en ik ken ook bedrijven die rekenen op met 20, soms zelfs 10 minuten per maand. Maar laten we ons in dit voorbeeld vooral niet arm rekenen.

Vanaf 10 gebruikers kan er overwogen worden om korting te geven in verband met extra schaalvoordeel.

Harde cijfers

Is dit veel of weinig, dat laat ik helemaal aan jou. Als je als bedrijf jezelf wilt verzekeren tegen ziek personeel kost dit 2% van de loonsom, zo kost een medewerker van 3500 per maand 70 per maand.

Voor een bedrag tussen de 70 – 130 euro wordt je volledig ontzorgd op ICT gebied. Je rekent dit bij je kosten en hiervoor is de volledige werkplek geregeld. Alleen nog even een laptop bestellen, als je goede afspraken maakt met je ICT leverancier leveren hun deze netjes voor je uit en hebben jullie gezamenlijk een handleiding op bijvoorbeeld Sharepoint gezet zodat een nieuwe medewerker gelijk van start kan

Volledig ontzorgd worden kan al vanaf 60 – 70 euro maar ik kom op andere bedragen uit.

Wat zit in dat bedrag?

Wat mij betreft zit leveranciersmanagement ook in zo’n maandbedrag in. Eindgebruikers bellen één nummer en de ICT leverancier schakelt indien nodig met andere leveranciers, wel zorgen dat de leverancier de benodigde rechten en contactgegevens heeft. Ook ben je in dit voorbeeld verantwoordelijk voor het volledige on- en offboardingsproces van medewerkers van de klant.

Vallen er zaken buiten de standaard dienstverlening? Spreek een duidelijk accorderingsproces met elkaar af en voor veelvoorkomende wijzigingen een vast bedrag. Zo kom je nooit voor onverwachte kosten te staan en houd je grip op wijzigingen.

In onderstaande voorbeeld ben ik uitgegaan van een Skilled Servicedesk en een uurtarief van 85 euro. Niet goedkoop, zeker niet duur. Omdat je altijd korting kunt geven rekening ik 30% marge en 30% diverse.

Of je dit nu leest als eindklant of als Managed Service Provider. Stuur me een bericht met je comments!

Tabel opbouw model

Hierbij een overzicht van de basisdiensten die er, volgens mij, sowieso in moeten zitten. Als je gaat werken met extra ondersteuning, advies Virtual CIO, en dergelijke kan het meer zijn. Het kan natuurlijk ook minder, zeker met grotere volumes.

Office 365 Premium16,90
Antivirus / Security2.75
Back-up2.5
Monitoring en Beheer Software2.5
30 minuten support per maand42,5
Subtotaal67.15
30 % Overhead, licenties, diverse20.15
30 % brutomarge20.15
Totaal107.45


Vind je dit goedkoop, duur of raar? Ik heb tenslotte ook niet de wijsheid in pacht en hoor graag jouw mening en visie.