MSP Kennisbank

De 10 grootste uitdagingen voor MSP’s

Sinds het voorjaar van 2020, toen de wereld veranderde, is het leven van de gemiddelde MSP’er er behoorlijk anders uit gaan zien. Alleen al het meer thuiswerken bijvoorbeeld, vraagt om een andere manier van denken en dus handelen. De wereld lag enige tijd lam, maar er ontstonden ook kansen. En met die kansen weer nieuwe uitdagingen. Wat zijn nou de 10 grootste uitdagingen voor MSP’s wereldwijd?

Datto startte al voor de covid-19-pandemie een wereldwijd onderzoek onder 1800 Managed Service Providers om hun belevingswereld in kaart te brengen. Hoe lang bestaat je bedrijf, hoeveel medewerkers heb je, wie zijn je klanten, wat is je jaaromzet, waar vind je je vakkennis, welke ontwikkelingen verwacht je van de toekomst… Er werd ze echt het hemd van het lijf gevraagd. Toen we goed en wel midden in de pandemie zaten volgde er een tweede, korter, onderzoek om te kijken wat er veranderd was. Afgelopen september publiceerde Datto dit uitgebreide rapport, waarin de eerste, maar vooral de tweede onderzoeksresultaten uitgebreid aan bod komen.

De 10 grootste uitdagingen voor MSP’s

Datto stelde de vraag ‘Waar lig je ’s nachts wakker van?’. Dat is natuurlijk veranderd toen corona om de hoek kwam kijken. In het rapport zijn vooral de resultaten uit het opvolgonderzoek opgenomen. Daarnaast zijn de resultaten ook nog opgesplitst in 3 regio’s:

  • America’s -> Noord- en Zuid-Amerika
  • APAC -> Asian PACific
  • EMEA -> Europe, Middle East en Africa

Als we ons beperken tot de regio EMEA, waar we immers zelf ook bij horen, zien we een top 10 waarin een aantal punten dicht bij elkaar liggen. De onderste 4 uit de lijst scoorden vrijwel even hoog:

Winstgevendheid

Zo’n pandemie heeft ongetwijfeld zijn uitwerkingen op de economische groei van veel bedrijven. Ook bij ICT-dienstverleners. Maar na de eerste schok, bleken er ook kansen te ontstaan voor MSP’ers. Uit het eerste onderzoek kwam een gemiddelde verwachting van 17% groei. Bij het vervolgonderzoek gaf men aan dat de verwachtingen weliswaar moesten worden bijgesteld, maar ging met nog steeds uit van groei. In 11% van de gevallen werd de groei zelfs naar boven bijgesteld. Bijvoorbeeld vanwege een toename in het aantal cloudmigraties en omdat meer bedrijven op zoek gaan naar ICT-dienstverlening.

Toch blijft het een spannend punt, omdat onzeker is hoe lang deze situatie aanhoudt en welke langetermijngevolgen eraan vast zitten.

Cybersecurityproblemen voor eigen bedrijf

Omdat het een meerkeuzevraag ging, is niet duidelijk welke zorgen er precies zijn over de eigen cybersecurity. Maar een aannemelijke verklaring is dat MSP’s zelf een geliefd doelwit zijn van cybercriminelen. Niet gek natuurlijk als je bedenkt dat je via een MSP ongezien bij andere bedrijven naar binnen kan.

MSP’s moeten dus niet alleen bij hun klanten, maar zeker ook bij zichzelf de zaken goed op orde hebben.

Technologie- of leveranciersproblemen

In een onzekere wereld is het soms spannend om afhankelijk te zijn van anderen. Komen technologische ontwikkelingen in gevaar? Kan mijn leverancier wel leveren?

Compliance- of gegevensbeschermingsproblemen

Hoe zorg je ervoor dat de geldende regels ook altijd goed worden nageleefd? Ze sluiten immers niet altijd aan bij het werk in de praktijk. Hoe houd je het als MSP werkbaar voor je klanten, terwijl je toch alle beschermingseisen op orde hebt. Een blijvend vraagstuk dat ook nog eens onderhevig is aan veranderende eisen en nieuwe technologische ontwikkelingen.

Concurrentie

Tja, de ander… Hoe doen je concullega’s het? Gaan ze zich verder ontwikkelen? Zetten ze in op nieuwe technologieën? Veel MSP’s houden hun concurrenten goed in de gaten om zo zelf niet achter te blijven.

Dit was punt 6 uit de top 10 grootste uitdagingen. Deze scoorde wat hoger dan de vorige 4. Benieuwd naar de top 5? Komt ‘ie!

Top 5 grootste uitdagingen voor MSP’s

Nieuwe klanten binnenhalen

Hoe kom je als MSP aan nieuwe klanten? Aanbevelingen en mond-tot-mondreclame bleken de beste manier waarop MSP’s nieuwe klanten binnenhalen. Maar waar in de andere regio’s verkoopgesprekken een goede nummer twee vormen, zijn in EMEA zoekmachines een zeer lucratieve manier om bij je aanstaande klant in beeld te komen. Inzetten op SEO is dus geen verspilde moeite. Verkoopgesprekken en verwijzingen door leveranciers staan op nummer drie.

Interne operaties

Je werkt uiteindelijk voor je klanten, die gaan dus altijd voor. Helaas soms ten koste van je eigen interne zaken. Dat kan een tijdje goed gaan, maar er komt een moment dat ook bij jou dingen gaan kraken. Verlies je eigen zaak niet uit het oog!

Balans werk/privé

Net als bij elk ander bedrijf is het voor MSP’s ook lastig om de juiste balans tussen werk en privé te bewaren. Meer thuiswerken, maar ook dag en nacht bereikbaar moeten zijn hebben vaak een negatief effect op die balans.

Cybersecurity bij klanten

Tja, dat is natuurlijk je core business en als er bij hen op dit gebied iets misgaat, ben jij verantwoordelijk. Logisch dat deze hoog scoort. In de Amerika’s en APAC is dit zelfs uitdaging nummer 1; hij steekt er met kop en schouders bovenuit. Maar wat vinden de MSP’s in onze regio dan nóg uitdagender?

Goed personeel werven

Dit is in onze EMEA-regio de grootste uitdaging voor MSP’s. Maar in het rapport staat wel de volgende regel:

Gezien de gebeurtenissen die zich na ons eerste onderzoek hebben voorgedaan, is het aanwerven van personeel waarschijnlijk minder belangrijk dan het jaar ervoor.

Het vinden van bekwaam personeel is in deze branche altijd een grote uitdaging.

MSP met een uitdaging?

Speciaal voor jou als MSP schreven wij ook deze artikelen:
> Bedrijfsmiddelen voor MSP’s
> Checklist relevante ISO-normen voor MSP’s

De 10 grootste uitdagingen voor MSP's

Ben jij MSP en herken je deze uitdagingen? Of heb je andere MSP-issues waar je ’s nachts van wakker ligt? Niet doen. Bel Jasper, hij helpt je graag.